Hvordan lærer man at spille rent på violin

Violiner mangler de “bånd” som en guitar har, hvilket gør det muligt at

  • spille meget falskt
  • spille helt rent (ikke tempereret)

Der er mange metoder. Når du spiller violin  er det ofte muligt, at finde en streng ved siden af, der klinger med enten

  • En ren sekst (1. finger og strengen under)
  • En ren kvart (1. finter og strengen over)
  • En ren terts (2. finger med strengen over)
  • En ren oktav (3. finger og strengen under)

Det er dog ikke alle toner, du kan finde ved at bruge denne teknik. (f.eks. tonen Eb, som bruges i G-mol)

Teknikken finder de rene intervaller, ikke de tempererede. Vesteuropæisk musik har været tempereret siden starten af 1600-tallet. Mange instrumenter (som f.eks. Guitarer, harmonikaer og klaverer) kan kun spille tempereret.
Du skal derfor spille tempereret når du spiller sammen med disse instrumenter.

Man kan lave dette lille eksperiment. Stem din violin helt rent. Tag H-et på A-strengen sammen med E-strengen (en ren kvart), tag derefter H-et på A-strengen sammen med D-strengen. For at få det rent, skal du flytte første fingeren ca. 4 mm nedad !!!

Når det kun er violiner der spiller sammen kan det være smukt at spille helt rent. Du kan høre hvordan det lyder under “Andre søgninger” Renstemt. Her er alle toner genereret fra en løs A-streng, med ensynthesizer, der sørger for at alle intervaller bliver helt rene (altså ikke tempererede)

Når vi spiller i orkester, skal du lære at spille tempereret.
Du skal nu lære hvordan de tempererede toner lyder. Det kan gøres enten ved at spille sammen med et (velstemt) klaver. Tag den tone, du vil lære hvor den skal være og gå over til klaveret og check. Eller du kan bruge en lille klip on tuner. Din violin må gerne være renstemt, selv om du spiller tempereret. (Forskellen 2 cent er meget lille) Forskellen på en ren og en tempereret terts er omkring 14 cent)

Undertoner

Ganske få mennesker kan høre undertoner, når de spiller intervaller, dette skyldes en ulinearitet i øret, og kan være en stor fordel når man skal spille rent. Det er dog kun et meget lille procent del af musikere (vi har kun 2 i orkesteret, der kan), der overhovedet kan høre disse undertoner, og det er formentlig umuligt at træne sig til at kunne høre dem, hvis man ikke kan.

Derimod kan alle træne sig til at høre svævetoner. Vores tempererede skala er oprindeligt baseret på at kvinterne skulle svæve lige så meget.
I dag er den tempererede skala baseret på en simpel formel.